Lichaamshouding

Als kapper moet je soms lang in dezelfde houding staan en maak je vaak dezelfde bewegingen. Dat kan lichamelijke klachten veroorzaken. Het is dus van belang dat je je bewust bent van je lichaamshouding en voorkomt dat je jezelf blesseerd. Het kan namelijk voorkomen dat sommige kappers hun werk niet meer kunnen uitoefenen door chronische lichaamsklachten. In dit artikel lees je wat de meest voorkomende lichaamsklachten zijn onder kappers en hoe je deze kunt voorkomen.

Welke lichamelijke klachten kun je als kapper krijgen?

Kappers hebben vaak last van rugklachten en klachten aan armen, nek en polsen. Een veelvoorkomend probleem is het carpaal tunnel syndroom. Dit syndroom wordt veroorzaakt door telkens een herhaalde beweging met de polsen te maken. Als gevolg hiervan raakt een zenuw in het midden van de arm bekneld. Dit kan ertoe leiden dat je minder kracht in je armen kunt zetten, minder kunt voelen met je handen en last hebt van tintelingen. Daarnaast kan de pijn naar verschillende delen in je arm uitstralen. 

Hoe voorkom je lichamelijk klachten als kapper?

Voorkomen is altijd beter dan genezen. Daarom lees je hieronder wat je kunt doen om lichamelijk klachten die veel voorkomen onder kappers te voorkomen of verminderen:

Vermijd:

  • Een asymmetrische lichaamshouding zodat je lichaam in balans is. 
  • Dat je lichaam en schouders te veel naar links of rechts buigen. Een recht postuur is belangrijk om blessures te voorkomen. 
  • Gebogen polsen en ellebogen die omhoog staan. Zo kun je het carpaal tunnel syndroom voorkomen. 
  • Een gebogen nek of hoofd om nek- en rugklachten te voorkomen. 
  • Voeten die niet vlak op de grond staan. Dit zorgt ervoor dat je diverse blessures in je benen vermijdt. 

Goede lichaamshouding:

  • Neem een rechte houding aan voor een goed postuur. 
  • Zorg ervoor dat je schouders beide horizontaal staan. 
  • Trek je ellebogen niet op, maar houd ze recht. 
  • Voorkom dat je je polsen te veel buigt. 
  • Houd je hoofd recht in het verlengde van je wervelkolom. 
  • Neem regelmatig pauze. 
  • Doe oefeningen in de pauzes om blessures te voorkomen.

Wat moet je doen als je lichamelijke klachten van je werk krijgt? 

Ga naar de bedrijfsarts van de arbodienst waar je werkgever bij aangesloten is. Je mag daar altijd een afspraak maken als je klachten hebt waarvan je het vermoeden hebt dat ze met je werk te maken hebt. Er zijn geen kosten aan verbonden en je hoeft je werkgever er niet van op de hoogte te stellen. Vraag advies aan de bedrijfsarts over hoe je het beste behandeld kunt worden, bijvoorbeeld bij een fysiotherapeut.

Recente blog artikelen